Άρθρο συνεργάτη

Web 2.0. Τεχνολογική ή κοινωνική επανάσταση;

Βασιλική Γρ. Παπαδοπούλου

Δρ., Διευθύντρια 2ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Στεφάνου, email: vpapad@primedu.uoa.gr,

Νικόλαος Μονιάς, ΠΕ02, Διευθυντής 11ου Γυμνασίου Αχαρνών, nikosvasiliki@gmail.com

«Το Web2.0 είναι περισσότερο μία ιδέα στο μυαλό των ανθρώπων παρά μία πραγματικότητα. Είναι μία ιδέα στην οποία δίνεται έμφαση η αμοιβαιότητα μεταξύ του χρήστη και των υπηρεσιών. Με άλλα λόγια, εννοούμε γνήσια αλληλεπίδραση, απλά επειδή δίνεται η δυνατότητα στους χρήστες τόσο να ανεβάζουνπληροφορίες στο διαδίκτυο όσο και να κατεβάζουν. »Stephen Fry. (2007)

Περίληψη

Η τεχνολογική εξέλιξη είναι συνεχής και η μετάβαση από το Web 1.0 στο Web 2.0 και στο Web 3.0 αλλάζει τα κοινωνικά δεδομένα. Ο χρήστης από παθητικός δέκτης της πληροφορίας γίνεται ενεργητικός συνδιαμορφωτής της διαδικτυακής πραγματικότητας. Οι σχέσεις των ατόμων δημιουργούνται και εξελίσσονται μέσω της κοινωνικής δικτύωσης βάσει κοινών σκοπών, ενδιαφερόντων, επιδιώξεων. Η παγκόσμια πλατφόρμα που ενσωματώνει εφαρμογές, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των χρηστών του Διαδικτύου, αξιοποιείται με δημιουργικό τρόπο στην εκπαίδευση προάγοντας τη συμμετοχικότητα και τη συνεργασία.

Συνέχεια
Δημοσιεύθηκε στη Uncategorized | Σχολιάστε

Μετασχηματισμός εννοιών μέσω ψηφιακών επιχειρηματολογικών χαρτών

Βασιλική Γρ. Παπαδοπούλου
Δρ., Διευθύντρια 2ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Στεφάνου
Email: vpapad@primedu.uoa.gr

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στα πλαίσια διδακτορικής έρευνας εφαρμόσαμε «Πρόγραμμα Ανάπτυξης Επιχειρηματολογικού Λόγου σε Συνεργατικά Ηλεκτρονικά Περιβάλλοντα Μάθησης» για μαθητές της Στ΄ τάξης Δημοτικού. Στο άρθρο μας παρουσιάζουμε το μετασχηματισμό εννοιών κατά τη δημιουργία συνεργατικών χαρτών επιχειρηματολογίας για ένα επίκαιρο θέμα διαπολιτισμικού ενδιαφέροντος σε ηλεκτρονικό περιβάλλον εννοιολογικής χαρτογράφησης. Συγκριτικά με τις κατηγορίες και τις έννοιες που είχαν διαμορφωθεί στην αρχική διερεύνηση των αναπαραστάσεων των μαθητών παρατηρούμε ότι οι μαθητές στους τελικούς χάρτες εμπλούτισαν και ομαδοποίησαν τις αδόμητες εμπειρικές παρατηρήσεις τους σε σχηματικές αναπαραστάσεις με συνεκτικότητα αποδίδοντας τις έννοιες πληρέστερα. Η παιδεία, οι κοινές αξίες και η αξιοκρατία αποτέλεσαν τους άξονες αποδοχής της διαφορετικότητας και άμβλυνση της απολυτότητας των πεποιθήσεων των μαθητών σε μια προσπάθεια κατανόησης μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας, όπως είναι η Ελληνική.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: Εννοιολογική χαρτογράφηση, επιχειρηματολογικοί χάρτες, μετασχηματισμός εννοιών, διαπολιτισμική αγωγή.
ABSTRACT
Within doctoral research we applied “Argument Speech Development Program in Collaborative Electronic Learning Environments” for students of sixth grade elementary school. In our article we present the transformation of concepts when creating collaborative argument maps to a topical issue intercultural interest in electronic conceptual mapping environment. Compared with the categories and concepts that had formed in the initial investigation of students’ representations we observe that students end maps enriched and grouped the unstructured their empirical observations schematics with consistency giving the concepts more fully. The education, shared values and meritocracy were the acceptance of diversity axes and mitigate absoluteness of students’ beliefs in an effort to understand a multicultural society, such as Greek.
Keywords: Conceptual mapping, argumentative maps, concepts transformation, intercultural education.

Συνέχεια
Δημοσιεύθηκε στη Επιστημονικά άρθρα, Επιχειρηματολογικός λόγος | Ετικέτες: , , | Σχολιάστε

Συνεργασία μέσα από την Αντιλογία

Βασιλική Παπαδοπούλου1, Νίκος Μονιάς2
1Phd. ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, Εκπαιδευτικός ΠΕ 70,
Email: vpapad@primedu.uoa.gr
2Εκπαιδευτικός ΠΕ02,
Email: nikosvasiliki@gmail.com

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι Αντιλογίες αποτέλεσαν διδακτική πρακτική κατά τη διάρκεια έρευνας για την ανάπτυξη γραπτών δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας σε μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου με τη διαμεσολάβηση συνεργατικών ηλεκτρονικών περιβαλλόντων. Η ισόρροπη ανάπτυξη προφορικού και γραπτού λόγου είναι μείζονος σημασίας και μάλιστα η προφορική πρέπει να προηγείται της γραπτής έκφρασης. Παρουσιάζουμε συγκριτικά τις δύο αντιλογίες που προηγήθηκαν πριν και μετά την παρέμβαση του Προγράμματος, μέσα από την αποτίμηση του λόγου των μαθητών σε συνεργατικές και μη συνεργατικές δράσεις λόγου, προκειμένου να διαπιστώσουμε αν και πώς μπορούν να βελτιωθούν οι συνεργατικές δεξιότητες των μαθητών αυτής της ηλικίας μέσα από τις Αντιλογίες.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: Επιχειρηματολογία, αντιλογίες, συνεργατικότητα, εποικοδομισμός
ABSTRACT
The contradictions were teaching practice during research for the development of written argumentation skills to students in sixth grade of primary school mediation collaborative electronic environments. The balanced development of spoken and written language is of major importance and even the oral must precede written expression. Introducing compared the two contradictions that preceded before and after the intervention of the Program, through the evaluation of students’ speech in cooperative and non-cooperative discourse actions in order to see whether and how the collaborative skills of students of this age can be improved through contradictions.
KEYWORDS: Argument, contradictions, cooperativeness, constructivism.
ΟΙ ΑΝΤΙΛΟΓΙΕΣ ΠΡΟΑΓΟΥΝ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ
Ο αντίλογος, όπως αποδίδεται στα Ελληνικά ο ευρέως διαδεδομένος όρος Debate, είναι μια διαλεκτική αλληλεπιδραστική διαδικασία που απαιτεί κριτική ικανότητα και η οποία ενεργοποιεί τη μάθηση (Dillenbourg, 1999; Veerman, Andriessen & Kanselaar, 2000). Οι μαθητές προσέρχονται στο διάλογο με σκοπό να πείσουν για τις απόψεις τους πάνω σε ένα αμφιλεγόμενο θέμα. Βασική δεξιότητα που πρέπει να αναπτύξουν είναι αυτή της ενεργητικής ακρόασης, χωρίς να μένουν απορροφημένοι στις δικές τους απόψεις και τα επιχειρήματά τους. Κατά τη συζήτηση οι μαθητές συνήθως επικεντρώνονται στις δικές τους προτιμήσεις ή τις απόψεις της πλειοψηφίας, χωρίς να ακούν τους άλλους (Hightower, R. & Sayeed, L., 1995). Αυτό, σύμφωνα με τους Stein & Bernas (1999), οφείλεται στην τάση των ανθρώπων να σκέφτονται διπλάσια επιχειρήματα υπέρ των απόψεών τους από ό,τι κατά. Η αμοιβαία συνεργασία και αλληλεπίδραση με την ανταλλαγή ιδεών και επιχειρημάτων συμβάλλει στην οικοδόμηση της γνώσης (Springer, Stanne & Donovan, 1999).
Για να συνεργαστούν επιτυχώς οι μαθητές, πρέπει να διαπραγματευτούν και να λάβουν ενεργό μέρος

Συνέχεια
Δημοσιεύθηκε στη Επιστημονικά άρθρα, Επιχειρηματολογικός λόγος | Ετικέτες: , , | Σχολιάστε

Η Ηθική αιτιολόγηση στην καλλιέργεια της Επιχειρηματολογίας στην ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού με την αξιοποίηση των ΤΠΕ

The Ethical Justification for Growing Elementary-Level Arguments in Elementary School Using ICT

Βασιλική Παπαδοπούλου, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, ΠΕ.Κ.Ε.Σ.

Αττικής, vpapad@primedu.uoa.gr

Νικόλαος Μονιάς, Π.Ε. 02, Διευθυντής 11ου Γυμνασίου Αχαρνών, nikosvasiliki@gmail.com

Περίληψη

 Στο πλαίσιο διδακτορικής διατριβής για την ανάπτυξη επιχειρηματολογικού γραπτού λόγου σε μαθητές της Στ΄ Δημοτικού με την αξιοποίηση ηλεκτρονικών συνεργατικών περιβαλλόντων μάθησης, εξετάζουμε την εξέλιξη της ηθικής αιτιολόγησης στο λόγο των μαθητών. Κατατάξαμε την αιτιολόγηση στο λόγο των μαθητών πριν και μετά την παρέμβαση που εφαρμόσαμε. Από την συγκριτική εξέταση προκύπτει  εξέλιξη στο λόγο των μαθητών ως προς τα στάδια ηθικής ανάπτυξης κατά Kohlberg. Η έρευνά μας αφορά την ηθική αιτιολόγηση και σε καμιά περίπτωση την ηθικότητα του ατόμου και την ηθική του συμπεριφορά.                                         

Summary

 In the context of a doctoral dissertation for the development of argumentative writing in students of the 6th class of Primary with the use of electronic cooperative learning environments, we examine the evolution of ethical justification in the students’ speech. We ranked the justification for the pupils’ speech before and after the intervention we have implemented. From the comparative examination there is an evolution in the students’ speech regarding the stages of moral development according to Kohlberg. Our research is about moral justification and in no case does it concern the morality of a person and his moral behavior.

Λέξεις κλειδιά: Επιχειρηματολογία, ηθική αιτιολόγηση, ηθική ανάπτυξη

Key words: Argumentation, ethical justification, moral development

Συνέχεια
Δημοσιεύθηκε στη Επιστημονικά άρθρα, Επιχειρηματολογικός λόγος | Ετικέτες: , | Σχολιάστε

Παρουσίαση Επαυξημένη Πραγματικότητα

Επαυξημένη Πραγματικότητα στην εκπαίδευση
Εφαρμογή AR στην τάξη
Δημοσιεύθηκε στη Επιστημονικά άρθρα | Ετικέτες: , | Σχολιάστε

Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση παιχνιδιού Επαυξημένης Πραγματικότητας για το μάθημα της Ιστορίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Δρ. Βασιλική Παπαδοπούλου, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, 5ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής, vpapad@primedu.uoa.gr

Γιάννης Κυριαζόπουλος, Υπ. Διδάκτωρ, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, jkyriazo@gmail.com

  1. Εισαγωγή

Το παρόν άρθρο αφορά το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση ενός παιχνιδιού Επαυξημένης Πραγματικότητας (Ε.Π.) τοποθεσίας για κινητές συσκευές. Απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού, έχει ιστορικό περιεχόμενο και αξιολογεί τη διαδικασία υλοποίησης του παιχνιδιού, καθώς και τα μαθησιακά αποτελέσματα από τη χρήση του.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας έχουν ως αποτέλεσμα την εμφάνιση νέων μορφών μάθησης. Η «κινητή μάθηση» (Mobile Learning ή M-Learning) είναι μια μορφή μάθησης η οποία επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης κινητών συσκευών, όπως κινητά τηλέφωνα ή ταμπλέτες (Liang et al., 2005; Pegrum, Oakley & Faulkner, 2013). Ειδικότερα, είναι η χρήση φορητών συσκευών για επικοινωνία, συνεργασία και πρόσβαση σε μαθησιακό υλικό με σκοπό την απόκτηση μαθησιακών εμπειριών, συνεκτιμώντας και όλες εκείνες τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των μαθησιακών περιβαλλόντων (Oyelere, Suhonen, Wajiga, & Sutinen, 2017). Η «πανταχού παρούσα μάθηση που βασίζεται στο περιβάλλον» (Ubiquitous Learning ή U-learning) αναφέρεται στην προσέγγιση της μάθησης με τη χρήση ασύρματης, κινητής, τεχνολογίας επικοινωνίας και ανίχνευσης, που επιτρέπει στους μαθητές να αλληλοεπιδρούν όχι μόνο με τον πραγματικό κόσμο, αλλά και με τα αντικείμενα του ψηφιακού κόσμου (Hwang, Chin-Chung & Yang, 2008). Η «κινητή και πανταχού παρούσα μάθηση» επιτυγχάνει μια νέα μορφή προσέγγισης της γνώσης, η οποία αποκτά πρόσθετα μαθησιακά οφέλη όταν συνδυαστεί με καινοτόμες τεχνολογίες επαύξησης της πραγματικότητας (Wu, Lee, Chang & Liang, 2013).

Συνέχεια
Δημοσιεύθηκε στη Επιστημονικά άρθρα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση παιχνιδιού Επαυξημένης Πραγματικότητας για το μάθημα της Ιστορίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Ιστοσελίδα για τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση

Η θεσμοθετημένη εκπαιδευτική διαδικασία επηρεάζεται εκ των πραγμάτων από τις εξελίξεις στους τομείς της γνώσης, της τεχνολογίας και της εργασίας,  από τις επιστημολογικές αντιλήψεις σχετικά με τον κόσμο και την πραγματικότητα καθώς και από τη φύση των κοινωνικών, πολιτιστικών και προσωπικών προβλημάτων του σύγχρονου ανθρώπου. Γι’ αυτό και αρκετοί εκπαιδευτικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι το παραδοσιακό σχολείο, που συνδέθηκε με το βιομηχανικό πρότυπο εκπαίδευσης, δεν είναι πλέον σε θέση να προετοιμάσει τα άτομα για τη νέα πραγματικότητα, την Κοινωνία της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Ράπτης & Ράπτη, 2014, Γκίβαλος Μ., 2013)

Συνέχεια
Δημοσιεύθηκε στη Uncategorized | Ετικέτες: , | 1 σχόλιο